۴ مطلب در ژانویه ۲۰۲۱ ثبت شده است

نظر شما؟

بعد از خبر قبولیم در Yale همه چیز واقعی‌تر شد. هنوز منتظر خبر هاروارد، پرنستون، برکلی و کل‌تک استم، اما به هر حال چیزی که معلوم است این است که وقت من در این شهر رو به تمامی است. من و ارمیا چی میشیم؟ گفتم تا وقتی که من دانشگاه دکترایم را انتخاب میکنم فرصت دارد تصمیم بگیرد که با من بیاید یا نه. ارمیا یک سال وقفه میگیرد و سال بعد برای دکترا اپلای میکند. من میگویم که اگر با من بیاید، میتواند در دانشگاهی که من استم کار کند و بعد از یکسال در همان دانشگاه اپلای کند. او فکر میکند امکان ندارد در دانشگاهی که در سطح من است، قبول شود. من میگویم ناممکن نیست و نهایتا در همان شهری که من استم در دانشگاه دیگری دکترایش را میخواند.

میداند که تصمیم خودش است و اگر تصمیم گرفت با من بیاید به هیچ وجه حق ندارد روی من منت بگذارد. اما خب معلوم است اگر با من بیاید یعنی قضیه جدی است. من تا کی میتوانم وجودش را از خانواده‌ام پنهان کنم؟ اگر با من نیاید حداقل هیچوقت قرار نیست با خانواده‌ام سر مسیحی بودنش بحث کنم. اگر با من نیاید... به دیدنش و بودن کنارش عادت کرده‌ام. وقتی نیست حالم بد است. اگر نیاید خیلی غصه میخورم. اگر بیاید، قضیه جدی شود و مجبور شوم به خانواده‌ام بگویم، هر قدر اوضاع بد شود حداقل او را دارم که حالم را خوب کند.

گاهی سر خودم عصبانی میشوم که «لعنتی بعد از ۲۱ سال زندگی تنها، درست قبل از رفتن این عشق و عاشقی چی بود خودت را درگیرش کردی؟» به خودم قول میدهم اگر ارمیا و من به جایی نرسیدیم دیگر با کسی اینطور صمیمی نشوم چون به دغدغه‌هایش نمی‌ارزد. بعد از خودم می‌پرسم مثلا ۸ سال بعد نظرم عوض شود و بخواهم با کسی باشم، من از کجا کسی را پیدا کنم که هم به استاندارد من و هم خانواده‌ام برابر باشد؟ من مرد ِ مسلمانی که عصبانی نشود، به علم عقیده داشته باشد، بچه نخواهد،‌ به استقلال من باور داشته باشد، از موفقیت‌های من احساس خطر نکند و باهوش باشد را از کجا پیدا کنم؟ اینها برای من مهمند و ارمیا تمامشان را دارد. من واقعا واقعا فکر نمی‌کنم کسی که در جامعه اسلامی، یا حتی در خانواده‌ی اسلامی بزرگ شده باشد بتواند چنین شخصیتی داشته باشد. نهایتا طرف به علم عقیده دارد، عصبانی نمیشود، باهوش است و اگر من خیلی خیلی شانس بیاورم و خداوند جل جلاله با من یار باشد، طرف ممکن است استقلال مرا هم به رسمیت بشناسد، ولی قطعا قطعا بچه میخواهد و صد در صد از موفقیت من احساس خطر میکند. کلا مردی که نخواهد از پارتنرش بهتر باشد کم است. از طرفی مامان و بابا همیشه در این مورد خیلی موضعشان مشخص بوده. ما با هر کسی می‌توانیم رابطه داشته باشیم به شرط اینکه مسلمان باشد. مهم نیست از مصر باشد یا افغانستان، فقط مسلمان باشد. حس می‌کنم نامردی است که تنها شرط خانواده‌ام را نادیده بگیرم. بنابرین حس میکنم خوب میشود اگر ارمیا با من نیاید. اما اگر نیاید... خیلی غصه میخورم. 

  • //][//-/
  • يكشنبه ۳۱ ژانویه ۲۱

زیبا دخترک

سمستر آخرم است. فقط ۹ واحد تا فراغت فاصله دارم. صنف احتمالات را همینطور شوقی گرفته‌ام. از استاد Vector Calculus و کوانتوم هم خواسته‌ام بگذارند سر صنف‌شان بشینم. ایستون فکر میکند سمستر آخر نباید اینطور به خودم فشار بیاورم. ولی خودش ۱۵ واحد درس برداشته. احتمالا او هم در مغزش استرس تمام شدن دانشگاه را دارد و سعی میکند این سمستر آخر حداکثر استفاده را بکند. بی‌صبرانه منتظر خبر اپلیکیشن‌های دکترا استم.


چند شب پیش در به در دنبال قبله‌نما میگشتم که از خدا بخواهم اگر من و ارمیا برای هم خوب نیستیم به ما توانایی جدا شدن را، و اگر برای هم خوب استیم قدرت باهم بودن را بدهد. آخرش هم قبله را نیافتم و همینطوری رو به آسمان دعا کردم. بعدش ارمیا همین چیز را از مسیح خواست. اینطوری از دوتا از بزرگترین دین‌های دنیا مدد خواستیم. 


همین لحظه دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایمیل فرستادند که میخواهند با من مصاحبه داشته باشند. ای خدا! چقــــدر من خوبم :)) چقدر من خوبم. چقدر احساس بهترین بودن دارم من :) هنوز فقط یک ماه از اپلای کردن گذشته و من ۴تا مصاحبه دعوت شدم :)) اصلا از هیجان حرفم یادم رفت :) چی میخواستم بنویسم؟


داشت خوابم میبرد. همینطوری بیخ گوشم به انگلیسی داشت حرف میزد. یکی دو جمله‌ایی که از روسی یادش بود را هم قاطی میکرد. یکدفعه گفت «پیشوگک مه» خواب یادم رفت و طوری زدم زیر خنده که نفس نمی‌توانستم بکشم. پیشوگک (پیشک کوچک، گربه‌ کوچک) اوج محبت من به آدم‌هاست اما تا حالا هیچکس به این مدل به من ناز نداده بود. این بدبخت از من یاد گرفته بود و بین گپ‌های عاشقانه پیشوگک را هم میکس کرده بود. حالا گیرداده بهش بگم beautiful girl به فارسی چی میشه که به انگلیسی، فارسی و روسی به من بگوید prekrasnaya devochka.

  • //][//-/
  • جمعه ۲۲ ژانویه ۲۱

امیدوارم زیر دلش به من افتخار کرده باشد

ما به کس نمیگیم. بابا به ما یاد داده تا کاری معلوم نشده باشد به کسی نگوییم. مثلا من اگر امتحان داده باشم و فکر کنم قرار است بلندترین نمره‌ی صنف را ببرم هم به کسی نمی‌گویم احساس خوبی به امتحان دارم. مثلا تا ویزای آمریکا روی پاسپورت‌های ما چاپ نشده بود ما به کسی نگفتیم قصد خارج رفتن داریم. امروز بابا داشت در مورد مصاحبه‌ی دکترای من با Yale حرف میزد. درسی که تمام این ۲۱ سال به من داده بود را زیرپا گذاشتم و گفتم «من معلوم است که قبول میشم. در دلم هیچ شک نیست. Yale در سطح من نیست بابا. من منتظرم از هاروارد، پرنستون و برکلی بشنوم. در چهار سال گذشته من خیلی زحمت کشیدم. حالا وقتش است که ثمرش را ببینم. نمرات نجوم من از ۴ میدانی چند است؟ ۳.۹۶. ٖنمرات فزیکم از ۴ شده ۳.۹۴. سه سال سابقه تحقیق دارم. ۱۵ ساله مهاجر شدم و از ۱۶ سالگی دانشگاه رفتم. مردم از ۱۶سالگی دانشگاه نمیرن که! Yale در سطح من نیست. قبول میشم اما امیدوارم جایی بهتر از Yale برم. اپلکیشن من اصلا نقطه ضعف ندارد. شیکاگو و هاوایی که مصاحبه‌هایشان گذشت ولی خبرشان هنوز نیامده. ولی شیکاگو و هاوایی را هم قبول میشم. منتها امیدوارم جایی بهتر از اینجا‌ها برم.» نمیدانم بابا چی فکر کرد. ما تا کاری صد در صد معلوم نشده باشد اینطور حرفها نمی‌زنیم اما امروز میخواستم ببیند که در تمام این چهار سال شاید برایش معلوم نبود که چیکار میکنم اما من همیشه در حال تلاش بودم. میخواستم بداند که اینقدر زحمت کشیده‌ام که دلم جمع است. میخواستم بداند که الهه یک روزی خدای نجوم و فزیک میشود. 

البته بین من و شما باشد ته دلم همیشه اینقدر قرص نیست. همیشه خاک پای شما هستیم. اکثر اوقات احساس ناچیز بودن دارم. امروز ده دقیقه حالم خوب بود و این ده دقیقه مصادف شد با حرف زدن در مورد دکترا با پدرم. اینطور شد که حرفی که ته دلم بود را زدم. من واقعا سطحم از Yale بالاتر است. 

+ اگر قبول نشوم از شرم آب میشوم (゚ー゚)

++ مصاحبه‌ام با Yale روز سه‌شنبه است. 

  • //][//-/
  • يكشنبه ۱۷ ژانویه ۲۱

هر کس به لایق گُهَر خود گرفت یار

دانشگاه شیکاگو امروز مرا به مصاحبه دعوت کردند. سرعتشان غیرقابل باور است. ۲۰ روز پیش اپلکیشنم را فرستاده بودم و دانشگاه‌ها بیشتر این ۲۰ روز را بخاطر سال نو بسته بودند. تا آنجایی که من خبر دارم احتمال رد شدن در مصاحبه کم است. مخصوصا اینکه گفته‌اند مصاحبه فقط ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول میکشد. مگر من در نیم ساعت قرار است چه دیوانگی‌ای بکنم که آنها از خیر قبول کردنم بگذرند؟ :) از من هیچ چیزی بعید نیست. چند روز گذشته را به حماقت گذرانده‌ام. اپلکیشن‌های دکترا تمام شده‌اند و من بیکارم. نه صنف دارم و نه تحقیق. یک وضعیت آرامی است که نگو و نپرس. با ارمیا سریال Mr.Robot را می‌بینیم. بعد من تا شب میشود گلاب به رویتان مست می‌کنم. پیش آینه با تعجب به چشم و ابرویم نگاه می‌کنم و انگشت به دهن حیران میمانم که من چطور اینهمه سال پی به مقبول بودنم نبرده بودم. بعد که از زیبایی خودم سیر شدم به زیبایی اطرافم دقت می‌کنم. باز دو دقیقه بعد غم‌های روزگار روی دلم می‌نشینند و خودم را در بغل ارمیا انداخته خوب گریه می‌کنم. منظورم از غم‌های روزگار این است که چرا نامه‌ی لمونی اسنیکت اینقدر غمگین است. یا اینکه من اصلا و به هیچ عنوان دلم نمیخواهد بچه داشته باشم و اگر بچه‌دار شوم و سر بچه‌ام عصبانی شوم چه خاکی باید به سرم بریزم؟ یا اینکه من به ارمیا گفته بودم صورتش را بتراشد و او صورتش را نتراشیده. چه میدانم. تمام شب یا خوشحال ِخوشحالم یا غمگین غمگین. بعدش هم، باز گلاب به رویتان، استفراغ می‌کنم و میروم میخوابم. روز بعد با معده و روده بهم ریخته بیدار میشوم و تمام روز خسته‌ام. البته این حالت برای دو روز بود :) دیگر تا آینده نامعلوم دلم نمیخواهد لب به الکل بزنم. 

بعد از دو روز بی‌مسئولیت بودن امروز با ارمیا کار کردم. ارمیا در حال تلاش است و من خیلی از این بابت خوشحالم. من از همان اولش گفته بودم نه هدف و نه انرژی ِعوض کردنش را ندارم. اما این روزها خودش روز به روز سختکوش‌تر و فعال‌تر میشود و خب، سورپرایز خوبی است. دارد کم کم آماده میشود که سال بعد برای دکترا اپلای کند. اگر دانشگاه من در بوستون باشد و دانشگاه او در کالیفرنیا، یعنی او در سواحل غربی باشد و من در سواحل شرقی، با اینهم فاصله اصلا و ابدا دوام نمیاوریم. ولی یک درصد فکر کن من بگذارم روابط عاطفی روی تصمیماتم تاثیر بگذارند. البته حالا که اول من دانشگاهم را انتخاب می‌کنم و باید ببینیم او هم وقت انتخاب دانشگاه منطقی عمل میکند یا کاری میکند بیاید به یکی از دانشگاه‌های شهری که من استم. بخاطر کریسمس برایم یک هدیه‌ی گران گرفته بود. من که کریسمس را تجلیل نمی‌کنم. برایش چیزی نگرفته بودم. هدیه‌ گران معذبم میکند. هدیه‌اش را دوست داشتم و نمیخواستم پس بفرستم. میخواستم پولش را بهش پس بدهم. قبول نکرد آخرش. چند روز پیش خیال میکرد خوابم برده و داشت با من حرف میزد. مابین حرفهایش گفت I want to be with you forever. میخواستم مسخره‌اش کنم اما از شما چه پنهان، راستش خودم هم از حرفش خوشم آمد. چیزی نگفتم. همانطوری که به حرفش فکر میکردم خوابم برد.

سه‌شنبه قرار است با شیکاگو مصاحبه کنم. همه چیز دارد کم کم واقعی میشود. شیکاگو اولین خبر خوش ۲۰۲۱ است. باش که ببینیم باقی دانشگاه‌ها چی‌وقت خبرشان میرسد. 

 آرامم.

خوشحالم حتی.

میدانم که دانشگاه که شروع شود این آرامش طوری نابود میشود فقط که هرگز نبوده. 

  • //][//-/
  • چهارشنبه ۶ ژانویه ۲۱
امیدوارم روزی که من رفته‌ام، کسی، جایی، روح من را از این صفحات برداشته و بگوید: "من عاشق او می‌شدم."
-نیکول لیونز
آرشیو مطالب